In de muizenklas zitten we natuurlijk nooit stil!
Omdat peuters houden van structuur en dingen die steeds terugkeren, ziet ons dagverloop er elke dag ongeveer hetzelfde uit. Naargelang het thema verschillen de activiteiten natuurlijk!
Hoe ziet een dagje in de muizenklas er uit?
8u15
De ouders mogen hun peuter naar de klas brengen.
Zo krijgen de ouders en de juf de kans om elkaar een goede morgen te wensen en eventuele dingen mee te delen of vragen te stellen.
Voor de peutertjes gebeurt zo de overgang van thuis naar school heel vloeiend.
De ouders mogen samen met de peuter de boekentas leegmaken en jassen aan de kapstok hangen.
Zijn de peuters klaar, dan mogen ze vrij spelen in de hoekjes van de klas.
De juf krijgt zo de kans om alle peuters individueel welkom te heten en administratieve zaken (zoals eetmalen doorgeven en aanwezigheden noteren) in orde te brengen.
De juf krijgt zo de kans om alle peuters individueel welkom te heten en administratieve zaken (zoals eetmalen doorgeven en aanwezigheden noteren) in orde te brengen.
9u00
De juf zet het opruimliedje op en we beginnen op te ruimen.
Daarna gaan we in de kring zitten, het is tijd voor het klassikaal onthaal.
Daarna gaan we in de kring zitten, het is tijd voor het klassikaal onthaal.
Tijdens het onthaal beginnen we de dag samen op een gezellige manier.
Elke dag overlopen we de kalenders om de dag goed te beginnen:
- We maken Muis wakker, halen hem uit zijn bedje en zetten hem op de stoel naast de juf.
- We zingen de onthaalliedjes.
- We kijken welke vriendjes vandaag in de klas zijn. De juf overloopt de namen, de peuters zeggen een goedemorgen en kleven hun foto op de aanwezigheidskalender.
- De juf vertelt het versje van de dagkalender en vraagt welke dag het is (elke dag heeft een vaste kleur).
- We zingen het weerliedje en kijken welk weertje het is vandaag. We passen dit aan op de weerkalender.
- We kijken wat we allemaal gaan doen die dag (de daglijn wordt voorgesteld met foto's en toont slechts een halve dag, een langere tijdsperiode kunnen peuters niet overzien).
9u15
Na het onthaal is er nog tijd voor een kort activiteitje.
Meestal is dit een activiteit waarbij de peuters niet al te veel moeten stilzitten.
Dit kan zijn: een bewegingsliedje, een bewegingsmomentje, een liedje of versje aanleren,...
9u30
Tijd voor een stukje fruit en een drankje.
De kleuters nemen zelf hun fruit en drankje uit hun persoonlijk zakje aan de muur en gaan aan tafel zitten.
De juf komt rond om eventuele moeilijke verpakkingen en doosjes open te doen.
Als de peuter klaar is met eten en drinken, gaat hij plassen op het toiletje in de klas.
Zijn we allemaal klaar, dan gaan we onze jas halen.
Zijn we allemaal klaar, dan gaan we onze jas halen.
Let op!
In de voormiddag eten we enkel fruit, in de namiddag mag een koekje.
In de namiddag drinken we enkel water!
In de voormiddag eten we enkel fruit, in de namiddag mag een koekje.
In de namiddag drinken we enkel water!
10u10 - 10u25
De peuters gaan spelen op de speelplaats.
10u25
Tijd om te werken en te spelen!
Na de speeltijd komt er steeds een groepje begeleid bij de juf werken, de andere peuters spelen in de hoeken.
Het begeleide groepje kan allerlei dingen doen: een knutselactiviteit (schilderen, stempelen, kleuren,...), spelen met brooddeeg of klei, een kookactiviteit, een denkoefening,...
Als het groepje klaar is, kan er eventueel nog een ander groepje bij de juf komen.
We gaan ook twee keer in de week turnen, samen met Juf Angelique.
Op vrijdag gaan we fietsen (alle peuters mogen een eigen fiets meebrengen naar de klas).
We gaan ook twee keer in de week turnen, samen met Juf Angelique.
Op vrijdag gaan we fietsen (alle peuters mogen een eigen fiets meebrengen naar de klas).
11u00
Het opruimlied wordt opgezet en we ruimen alles op.
Alle peuters komen eens plassen en krijgen een slabbetje om, want het is bijna etenstijd.
De peuters die slapen, zitten in de klas om te eten, andere peuters eten in de eetzaal naast de klas.
11u40 - 13u15
Er is middagpauze. De peuters eten een warme maaltijd of boterhammetjes of gaan naar huis.
Na het eten krijgen peuters de kans om een dutje te doen of nog even te spelen op de speelplaats.
13u15
De peuters komen terug in het klasje en gaan allemaal eens plassen.
We overlopen nog eens de namen om te kijken wie er allemaal is en wensen elkaar een goede middag.
Daarna is het weer tijd om in groepjes te werken. Er komt een groepje bij de juf werken, anderen spelen in de hoekjes van de klas.
13u55
We zingen het opruimlied en ruimen alles netjes op.
Daarna nemen we ons koekje en drankje (in de namiddag water).
We gaan aan tafel zitten terwijl de juf ons helpt met moeilijke verpakkingen.
Is iedereen klaar met eten en drinken, dan gaan we onze jas halen. Het is speeltijd!
14u30 - 14u45
De peutertjes spelen op de speelplaats.
14u45
De peutertjes komen van de speelplaats terug in het klasje en gaan even plassen.
Na het plasmoment gaan we samen in de kring zitten, voor nog een kort activiteitje.
Dit kan van alles zijn; een verhaaltje, een versje of een liedje, een poppenspelmomentje,...
Na het activiteitje maken we samen onze boekentas. Het is belangrijk dat de peuters proberen om zoveel mogelijk zelf te doen. We gaan ook allemaal onze jas halen.
Tot slot worden alle snoeten nog eens gepoetst, zodat we mooi zijn om naar huis te gaan.
15u35
De bel gaat. De ouders komen de peuters halen aan de deur van de klas.
En na zo'n druk gevulde dag, is het soms niet verwonderlijk dat je kleine kapoen heel snel in dromenland is...